söndag 3 januari 2010

Akvarellerna

Akvarellfärgerna låg överallt över skrivbordet. Rött, blått, grönt, klart. Jag har världens vackraste kaos på mitt rum. Lite nyårsafton, oreda bland lakanen, skisser på golvet, glas intill sängen. Fåtöljen sväller över, den kräks så rosa. In genom fönstret, bakom blommiga gardiner, kastar sig mjuka solstrålar in. En lägger sig till rätta över bokryggen till Harry Potter och Fenixorden, och jag önskar att jag bara kunde få kura ihop mig i soffan med ett Harry-maraton.
Men jag borde städa, det borde man alltid. Ordning ute och ordning inne. Och kanske trivs jag i städat, vem vet? Men jag känner suget efter ett bus, vill så gärna göra tvärtemot migsjälv. Därför lägger jag akvarellerna i oordning. Lila bredvid grön, ljusröd efter mörk. Jag fyller på kaoset, och löjligt nog skrattar jag när färgerna ligger på fel plats. Jag stänger snabbt asken, innan jag ångrar mig och ordnar allt.

Och mobilen är i fickan.

Inga kommentarer: